Når du først er inne på skattemeldingen...
Tidligere år hadde man kun tilgang til noen registrerte kontonummer dersom man skulle endre konto for utbetaling av skatt
I årets løsning er dette svært mye enklere der kan man legge til et helt nytt nummer – sjekk alltid kontonummer slik at skattepenger til gode går til vergekonto
Husk at Skatteetaten tilsynelatende automatisk endrer bolig for person på institusjon fra Primærbolig til Sekundærbolig. Dette utgjør mange skattekroner
Du må gå inn på aktuell eiendom og endre til riktig kategori så endres verdien
NB: Sjekk også om det er stort avvik til forventet markedsverdi om du har opplysninger om dette
Når er du tilgjengelig?
- Gi beskjed om når du er tilgjengelig
- Du bør vurdere om det er hensiktsmessig med en egen mobiltelefon/tlf.nr. for vergemål
Vet omgivelsene at du er oppnevnt som verge?
- Gi informasjon om at du er verge til institusjon, kommune, nærstående av puv osv.
- Som verge kan du også bli vurdert som nærstående til personen du er verge for, jf. pbrl. § 1-3, og du kan på denne måten få en «tilleggsrolle» (pårørende i tillegg til verge). Spør personen/helsevesenet om dette, og om hva det eventuelt innebærer av rettigheter/plikter.
Sørg for dokumentasjon
- Ettersend en mail/brev/faks med oppsummering av hva du mener kom ut av samtalen med ulike parter (offentlige instanser, tredjeparter, personen under vergemål).
Økonomi
Lag budsjett
- Gå igjennom budsjettet, og se hva som er disponibelt til uforutsette utgifter
- Hvor ofte skal «husholdningspenger» utbetales til mat og småting?
- én gang i måneden,
- hver 14. dag
- hver uke, eller
- flere ganger pr. uke
- Må holde igjen til uforutsette utgifter når personen selv ikke klarer det
- Kriser oppstår, og forskudd på husholdningspengene utbetales
- Gi eventuelt beskjed om at personen ikke få overført større beløp hvis
- pengene gis bort etter press fra familie og omgangskrets
- pengene går til rus
- Jevnlig gjennomgang av økonomien – hva skal prioriteres?
Stor gjeld
- Ikke stor nok gjeld til å søke gjeldsordning?
- Ta kontakt med kreditorene, få til en betalingsordning
- Søke gjeldsordning gjennom gjeldsordningsloven § 1-3
Hvordan skjerme vedkommende?
- Kreditorsperre, se eksempel på brev - OBS her kan det komme endringer.
- Lindorff Decision AS, Pb. 283 Skøyen, 0213 Oslo
- Soliditet AS, Pb. 1419 Vika, 0115 Oslo
- Experian AS, Pb. 5275 Majorstuen, 0303 Oslo
- «Skremselspropaganda»
- Bedrageri – straffeloven § 270
- Utleggspant
- Utleggstrekk
Inntektsmuligheter
- uførestønad
- arbeidsavklaringspenger
- supplerende sosialstønad
- bostøtte
- hjelpestønad
- blå resept
- ledsagerbevis
- skattenedsettelse på grunn av liten skatteevne
- særfradrag på grunn av store sykdomsutgifter
- Muligheter for kostnadskutt
- del abonnement med andre
- bytte strømleverandør
- bytte forsikringsselskap
- dele på bilutgifter
- redusere telefonutgifter
- fradrag for godtgjøring til verge i selvangivelsen, hvis personen dekker kostnadene selv
Fast eiendom
- Vær oppmerksom på skattereglene
Hvordan forholde seg til NAV
- Gi kort info om status på PMV`s situasjon raskt, slik at feilutbetalinger ikke skjer mens du har ansvaret. Spør om veiledning – er det andre ytelser PMV har krav på?
Gi alle relevante opplysninger om forandringer uoppfordret
- arbeidsavklaringspenger, aktiviteter og hvordan rapportere på meldekortet
- samboerskap
- ikke lenger omsorg for barn
Sørg for skriftlig dokumentasjon. Send en mail/brev/ faks etter samtaler om hva du har oppfattet kom ut av samtalen.
Taushetsplikt
- Lag tydelige avtaler med PMV vedrørende bruk/behandling av taushetsbelagt informasjon.
- Hva er det greit at det gis informasjon om?
- Hvem kan få vite hva? (Gjelder særlig familiemedlemmer)
FØRSTE MØTE MED KLIENT
Last ned dette dokumentet som også inkuderer forslag til opphevelse av taushetsplikt
Nærhet til klientene og kunnskap om dem er svært viktig for tilpasse vergemålet den enkelte. Husk at vergemålet aldri skal være mer inngripende enn nødvendig
I denne rutinen finner du en sjekkliste for hva du bør huske å spørre om samt utkast til en avtale mellom deg og klienten basert på den informasjonen som formidles
Dersom det ikke er oppgitt i dokumentasjon mottatt fra Fylkesmannen
- Har de kredittkort
- Hvor er de forsikret og for hva
- Nærmeste pårørende
- Har de testamente - hvis nei, tilby å få det opprettet via advokat
- Har de andre bankforbindelser
- Har de bankboks
- Oversikt
- Opprettelse av vergekonto, brukskonto/kort og evt. kapitalkonto/Fylkesmannen. Få fakturaer og oversikt over inntekt/gjeld.
Kopi av kontrakt husleie. Forsikring: innbo, hus, bil, annet….? Skal posten omadresseres, eller kun fakturaer? Frivillig sperre av kreditt. Hvor ofte ønskes overføring av penger til brukskonto/beløp: Kontaktperson i NAV: Verge tar kontakt med kreditorer og NAV. Andre personer: familie, lege….? Be også om kopi av legitimasjon
- Budsjett Få oversikt over gjeld, kostnader og inntekt. Lag forslag til budsjett. Sett alltid litt av til uforutsette kostnader.
- Kommunikasjon med: Det gis fullmakt til at kollega xxxx kan åpne post og bistå i saker i mitt fravær ved sykdom/ferier.
Gå til vergemal.no - logg inn øverst til høyre. Når du er logget inn her, gjelder det også for altinn.no, nav.no, husbanken mv.
Mine vergemål
Slik er enkeltstående bilde.
1 korriger adresse (annen)
2 register kapital
3 noter pårørende og lege
Min profil
Det første du gjør: benytt skjema - Vergeerklæring (GA-8045)
Skjema der vergen bekrefter at han/hun tar på seg vergeoppdraget og er inneforstått med oppgaver, ansvar og plikter som dette medfører. Hvem skal levere Vergeerklæring sendes inn av vergen som en bekreftelse på at man påtar seg vergeoppdraget. Vergeerklæringen skal sendes inn av vergen etter oppnevnelse for å bekrefte samtykket til vergeoppdraget jf. vergemålsloven § 28 første ledd.
- Altinn - sende Vergeerklæring - Vergeerklæring (GA-8045)
Ved opprettelse av et vergemål der vergen skal bistå person med verge med forhold av økonomisk art, skal vergen sende inn en økonomisk status til fylkesmannen.
I den økonomiske statusen skal vergen gå gjennom vedkommendes eiendeler og gjeld, jf. vergemålsloven § 35. På noen områder har vi hentet opplysninger fra andre offentlige registre eller fra Skatteetaten. Der dette er gjort er informasjonen forhåndsutfylt i skjemaet. Disse opplysningene er det viktig at du som verge kontrollerer. Hvis du skal korrigere den forhåndsutfylte informasjonen, må du sette en strek over det som er feil og føre inn riktig informasjon i kolonnen «Vergens korrigeringer» eller under tilleggsopplysninger og kommentarer til slutt.
- Altinn - Starte opp Økonomisk status - Økonomisk status for person med verge (GA-8028) - fullføres før fristen
- Post - Sende fullmakt til NAV skanning Postboks 1407 Sentrum 0109 OSLO
- Sende fullmakt til SI - Statens innkrevingssentral, se også fullmaktsskjema.
- Post - Varig adresseendring for privatpersoner - langt nede - Last ned skjema - Levers på postkontoret Gå rett til skjema her
- Telenor - sende vergefullmakt pr post.
Når skal det opprettes kapitalkonto
OBS! Etter at midler er overført til kapitalkonto bes du å sende "kvittering" til Fylkesmannen.
Bruk gjerne denne linken: (det er mulig å legge inn vedlegg)
Grensen for når det skal opprettes kapitalkonto er når person med verge har finansielle eiendeler større enn 2G. (1G i 2017 er kr 93 634) I denne vurderingen skal følgende tas med
- Penger
- Innestående på bankkonto forvaltet av OFM
- Buffer på vergekonto
- Andre eventuelle kontoer, klientkonto
- Pengekrav (utlånte midler)
- Omsettelige verdipapirer
Plasseringsalternativer for kapitalkonto
Kun kvalifiserte banker får tilby plassering av vergemålsmidler som skal forvaltes av fylkesmannen. Kvalifikasjonskravene er stilt av Statens sivilrettsforvaltning som sentral vergemålsmyndighet, som også har fremforhandlet avtalene med bankene.
Godkjente produkttilbud publiseres her på vergemålsportalen og er som hovedregel sortert etter type produkt og innskuddsbetingelser.
Det gjøres oppmerksom på at enkelte banker har kvotebegrensninger på hvor mye de kan ta til forvaltning. Dette gjelder for samtlige produkter.
Her finner du skjema (nynorsk) (bokmål) *
Sjekk rentene her - grunnlag for valg av bank
Se også
Sentral Vergemålsmyndighets Regelbok for plasseringsordning for Vergemålsmidler i Bank
Fra gammelt av har folkeregisteret, for en person med verge, manuelt lagt til verge i feltet for personens postadresse. Dette blir nå endret. Fremover vil vergen i nye og endrede saker registreres i et eget felt, og en eventuell postadresseendring må vergen aktivt sende til folkeregisteret.
Den nye registreringsmåten i folkeregisteret er imidlertid ikke på plass ennå. Dette medfører at det i en overgangsperiode vil være aktører som ikke har tilstrekkelig tilgang til informasjon om oppnevnte verger. Per nå må vergene, overfor andre aktører, legitimere seg som verge med vergefullmakten. Statens sivilrettsforvaltning (SRF) jobber med å få på plass den fremtidige løsningen så fort som mulig.
Hvilken betydning har dette for deg som er verge?
- Personen med verge får ikke lenger automatisk oppført en c/o-adresse (vergens adresse) ved vergeoppnevnelsen. Dette gjelder nye og endrede saker.
- Vergen må aktivt endre personens postadresse når det er påkrevd og/eller når avtale er inngått om at vergehavers post skal omadresseres til vergen.
- Ved avslutning av vergemål må tidligere vergehaver be skatteetaten om å få fjernet tillagt postadresse, eventuelt med bistand fra avtroppende verge, dersom de ikke selv er i stand til å gjøre dette.
Fremgangsmåte for å endre postadresse
Folkeregisteret har opplyst om følgende fremgangsmåte for å be om endring av postadresse elektronisk:
Benytt skjema: Kontaktskjema - Skatteetaten (privatperson) (RF-1306)
Dette skjemaet er definert med private rettigheter, dvs at innsendt henvendelse, mottakskvittering og svar ikke vil kunne sees i Altinn av andre enn deg selv.
Gå til tjenesten hos altinn her
Du kan også:
- Benytt skjema «Kontakt Skatteetaten» (http://skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/E-post/Send-ny-epost/Annet/Annet/ )
- Oppgi at man er verge og navn og f-nr/d-nr på den man er verge for
- Oppgi ønsket postadresse
- Det er ikke nødvendig å vedlegge kopi av fullmakt; folkeregisteret slår opp dette i sitt eget register
OBS - Husk også å melde fra ved opphør av vergemålet
Etter at c/o adresse er registrert vil du på din adresse motta PinKodene.
Ved nullstilling:
- Mottar du nye MinID PIN-koder i løpet av 1-5 arbeidsdager.
PIN-kodene blir sendt til adressen du er registrert med i folkeregisteret. - Må du registrere deg som ny bruker.
Du må ha PIN-kode brevet for å registrere deg, du kan bestille det her.
- Velg innloggingsalternativet «MinID»
- Klikk på lenken «Registrer ny bruker»
Om du har PIN-kodebrevet ditt klikker du på «Jeg har PIN-koder».
- Tast inn fødselsnummer og klikk «Neste»
- Tast inn de to spesifiserte PIN-kodene og klikk «Neste»
- Tast inn mobilnummer i de to inntastingsfeltene og klikk «Neste»
- Tast inn e-post adresse i de to inntastingsfeltene og klikk «Neste»
- Lag ditt eget passord
Passordet må tilfredsstille følgende krav:
- Passordet må være minimum 8 tegn langt
- Passordet må bestå av bokstaver og tall
- Særnorske tegn som ÆØÅ er ikke tillatt
Har du brukt MinID tidligere, kan du logge inn via «glemt passord». Du kan også logge inn til offentlige tjenester med BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.
Her kan du fylle ut skjema for å endre adressen.
Følg denne linken (langt nede på siden finner du skjema)
Hvordan sjekke utbetalinger fra NAV
FRIVILLIG KREDITTSPERRE
Denne tjenesten er gratis - Se eksempel her
Frivillig kredittsperre er en type frivillig registrering som først og fremst skjer ved at den registrerte selv (eller oppnevnt verge)
Dette skjer ofte etter tyveri av identifikasjonspapirer – eller fordi man av annen årsak ikke ønsker at kreditter innvilges. I våre onlineløsninger fører en slik registrering til at våre kunder ikke får foretatt en kredittvurdering (inkassobyråer er unntatt). De får en melding om at kredittsperren må oppheves før kredittvurdering kan foretas.
Kredittsperrer - etablering ved oppstart av vergemålet
Med få unntak bør alle personer under vergemål registreres med frivillig kredittsperre. Eldre kan være mer utsatt for svindel/misbruk og yngre klienter har ofte utfordring med etablering av kundeforhold som vergen ikke kjenner til.
Når sperrene er etablert er det en god sikkerhet for klienten og gir vergen forutsigbarhet. Dersom det er behov for inngåelse av nye avtaler som krever kredittvurdering må vergen avklare med selskapet om hvilket kredittbyrå som benyttes og oppheve denne til avtalen er etablert
Det er å anbefale å ha en samlet oversikt over alle koder for opphevelse av sperrene. Dersom vergemålet opphører ønsker klienten ofte at vergen opphever disse.
Her kan du laste ned et eksempel av for etablering av kredittsperre.
Det kan også sendes en felles e-post til de respektive
Selskap som kan kredittvurdere
Bisnode
E-post: ksp.no@bisnode.com
Telefon: 22 45 93 40
Postadresse: Bisnode, avd. Databank, Postboks 1419 Vika, 0115 Oslo
Creditsafe
Telefon: 800 24 722
E-post: info@creditsafe.no
Postadresse: Creditsafe Norge, Box 320, 412 50 Gøteborg, Sverige
Experian
Sperretjeneste: Sperretjeneste
Telefon: 815 55 420
Fax: 850 20 218
E-post:database@no.experian.com
Postadresse: Postboks 5275 Majorstuen, 0303 Oslo
EVRY
Telefon: 06500
E-post: onlineservice@evry.com
Postadresse: Postboks 1330 Fornebu
Du kan ikke bytte verge, dette krever kodebrikke. Du kan sende fullmakt til HELFO, for så å ringe. 800 43 573 (de er svært hyggelige og hjelpsommer) Her er hjemmesiden
Dersom du har rett til fastlege, kan du selv finne og bytte til ønsket lege på helsenorge.no. Nå kan du også sette deg på venteliste dersom legen du ønsker ikke er ledig.
Her kan du se hvem som har ledig plass i Oslo og Akershus - resten av landet
Telefon: 800HELSE (telefon: 800 43 573)
På denne siden finner du informasjon for deg som er oppnent som verge enten du er profesjonell verge eller oppnevnt verge for familie.
Hvilke muligheter har du som verge?
Som verge kan du registrere nye klienter og nye roller og tilganger. Det er en forutsetning at både du som verge og den du er verge for er kunde i DNB. Dersom du eller den du er verge for ikke er kunde i DNB fra før, må dere bli det før man kan fortsette med opprettelse av vergemål.
OneCall Mobil CTRL
Abonnement uten kredittsjekk, men med samme fordeler (gjelder også EU-inkludert og TaMedData) som vanlige abonnement
Bostøtteberegning
Legg inn opplysninger som gjelder den 1. i måneden du søker støtte til.
Denne muligheten kan se ut til å ha bli stengt pr 03.12.2017
Vi vil følge opp med nærmere informasjon
Gi fullmakt hos NAV
Hvordan tildele deg selv roller på altinn no
Godtgjøring og utgiftsdekning
Vergen har etter ny vergemålslov, som hovedregel, krav på godtgjøring for arbeidet som verge - med unntak av de som er verger for nære familiemedlemmer.
Godtgjøringen betales i utgangspunktet av den som har verge.
Fylkesmannen skal bare betale dersom vergehaver har bruttoinntekt som er lik eller lavere enn minstepensjonen etter folketrygdloven § 3-4 og en formue som er på kr 50 000 eller mindre. For ordens skyld bemerkes at folketrygdloven § 3-4 er opphevet, som en følge av endringer i reglene om trygdeytelser. Den nye hjemmelen for beregning av minsteytelse (tidligere minstepensjon) er nå folketrygdloven § 12-13.
De faste salærsatsene (4 ulike nivåer) er angitt i vergemålsforskriften §§ 16 og 17:
- Nærstående (foreldre, barn og ektefelle/samboer) – bare godtgjøring hvis særlige grunner tilsier det. Det skal legges vekt på omfanget og varigheten av vergemålet når det vurderes om særlige grunner foreligger.
- Alminnelige verger: årlig sats ved vergemål som omfatter kun økonomiske forhold: kr 3500, bare personlige forhold: kr 2000, eller både personlige og økonomiske forhold kr 4000.
- Faste verger (engasjert av fylkesmannen for flere oppdrag, ofte mer omfattende): årlig sats ved vergemål som omfatter kun økonomiske forhold: kr 7500, bare personlige forhold: kr 4500 eller både personlige og økonomiske forhold kr 10 000. Godtgjørelsen er skattepliktig. Faste verger bør være registrert som selvstendig næringsdrivende på grunn av lønnsoppgaveplikten. Verger som mottar mellom kr 4500 og kr 50 000, og som ikke blir registrert som selvstendig næringsdrivende, må selv oppgi mottatt godtgjørelse i sin selvangivelse som næringsinntekt, slik at det blir betalt skatt av inntekten.
- Advokater: den offentlige salærsatsen benyttes når advokaten er oppnevnt i egenskap av å være advokat. En advokat kan også være verge som familiemedlem, alminnelig eller fast verge, men har da ikke krav på godtgjørelse etter den offentlige salærsatsen.
Alternativ til faste satser, der oppdragets omfang tilsier det:
Det kan unntaksvis avtales at oppdraget skal godtgjøres på timebasis, særlig i startsfasen av et oppdrag. Vergen må da:
- dokumentere at fast sats ikke gir rimelig dekning
- dokumentere timeforbruk for vergearbeidet
Videre opplyses:
- Fylkesmannen kan sette en grense for timeforbruket i perioden
- Timesats på inntil kr 200 for alminnelige verger og inntil kr 400 for faste verger.
Utgiftsdekning
Som verge vil man ha krav på dekning av sine utgifter knyttet til oppdraget. I henhold til vergemålsforskriften § 18 fastsetter den sentrale vergemålsmyndigheten en fast årlig sats til dekning av vergens utgifter. I veiledning til Fylkesmannen fra 1. juli 2013: «Fastsettelse av faste satser for utgiftsdekning og veiledning om godtgjørelse etter særlige grunner for nærstående verger» er denne satsen fastsatt til kr 1 000,- årlig.
Dersom vergen har utgifter som i vesentlig grad overstiger den faste utgiftsdekningen, kan
vergen søke Fylkesmannen om dekning av slike utgifter. Fylkesmannen kan på forhånd fastsette en grense for rett til utvidet utgiftsdekning.Hvordan søke om godtgjørelse og utgiftsdekning
Dersom du går inn på "Mine vergemål" er mulig å sende skjema om godtgjørelse og utgiftsdekning til Fylkesmannen i tillegg til andre skjemaer fra «Mine vergemål» via altinn.no, dersom du ønsker det.
Når du kommer inn på «Mine vergemål» fra www.vergemal.no, vil du på forsiden se lenkene til disse skjemaene.
Ved å trykke på lenken sendes du videre til det aktuelle skjemaet på altinn.no, der du kan fylle de ut.
Skjemaet sendes til den Fylkesmannen som er angitt i søknadsskjemaet, basert på bosted. Ved innsending av skjemaet vil du få oppgitt et referansenummer, ARxxxxxxx. Dette referansenummeret vil følge det innsendte skjemaet til Fylkesmannen, slik at de lett kan finne saken om du henvender deg dit med dette nummeret. Du kan også få tilsendt kvitteringen og skjemaet på e-post som PDF.
"Vergemålsloven og utlendingsloven kapittel 11A med komm Linge, Trine Eli,Norge,Sande, Eldbjørg"
Innbundet: Følg denne linken
E-bok: Følg denne linken
Ved å kjøpe e-bok er det raskt å finne fram mht søkmuligheter
Det er ikke lengre mulig å gjøre endringer med minID
Ikke mulighet til å melde fra elektronisk?
Det er litt mer tungvint hvis du vil melde fra om endringer og sende det i posten. Hvis du skal melde fra om endring fra én norsk bankkonto til en annen, bruker du skjemaet Melding om nytt bankkontonummer.
Ønsker du utbetaling til en utenlandsk bankkonto og du vil sende skjemaet med post, krever dette mer informasjon, og du må fylle ut skjemaet Kontoendring (internasjonalt).
Hvis du vil melde fra om midlertidig postadresse og vil sende det i posten, fyller du ut skjemaet "Melding om midlertidig postadresse i NAV". Varig adresseendring må meldes til folkeregisteret.
Slik endrer du
Hvis du logger deg inn på Ditt NAV med BankID, Buypass eller Comfides, kan du endre både kontonummer og midlertidig postadresse i "Din profil".
Du kan bare ha ett kontonummer registrert hos NAV. Dette gjelder for alle privatpersoner som mottar stønad, pensjon eller refusjoner fra NAV.
Utbetalinger som NAV gjør på vegne av blant annet HELFO og Statens Pensjonskasse kan også utbetales til kontonummeret som er registret hos NAV. Utbetalingsmåten går frem av folketrygdloven § 22-18.
Hvordan endre kontonummeret hvis du har utbetalinger fra kommunen
Du kan ikke endre kontonummeret i Ditt NAV hvis det gjelder utbetalinger fra kommunen, for eksempel økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsstønad. Da må du ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor for å endre kontonummeret ditt.
Hvordan endre kontonummeret hvis du har utbetalinger fra Husbanken
Du kan ikke endre kontonummeret i Ditt NAV hvis det gjelder utbetalinger fra Husbanken, for eksempel bostøtte. Da må du logge deg logge på husbanken.no.
Du kan også kontakte bostøttekontoret i din kommune. På kommunens nettside finner du kontaktinformasjon.
Utbetaling til utenlandsk bankkonto
Som hovedregel utbetaler NAV til norsk bankkonto. Har du ikke bankkonto i Norge bør du oppgi kontonummer i utenlandsk bank hvis du har det. For noen ytelser er det imidlertid en forutsetning at du oppholder deg i Norge. Hvis du oppgir et kontonummer i en utenlandsk bank, må du være oppmerksom på at det påløper et gebyr for hver utbetaling og at det kan ta litt lengre tid før pengene er på din konto.
Ferdig utfylt skjema sendes til adressen som står på førstesiden av skjemaet. Husk underskrift på skjemaet.
Hvordan endre kontaktinformasjonen på altinn
- Be om å få testamentariske opplysninger gjennom Fylkesmannen
- Enkeltmannsfirma eller AS?
- Sjekk skatteloven
Du kan få opplysninger om kontoer og gjeld mv - Utskrift av Grunnlagsdata og likning
Her finner du informasjon om det å være digital borger.
- det kan være klokt å IKKE bruke elektronisk postkasse.
- IKKE reserver deg, da blir all digital kommunikasjon stanset, også selvangivelse.
Gå norge.no (du kan logge inn med minID)
Elektronisk ID
For å få utført tenester frå stat og kommune på nett må du ha ein elektronisk ID, e-ID, for å kunne logge deg inn.
En elektronisk ID er et identitetsbevis som bekrefter at du er den du gir deg ut for å være.
Som verge kan du bruke minID
Informasjon finner du på norge.no
Skriv ut dette dokumentet i PDF
Ringperm med skilleark
- oppnevnelsen
- informasjonsskjema og kontaktinformasjon
- selvangivelse med vedlegg
- korrespondanse med Fylkesmannen
- banken
- forsikringer
- kommunen
- NAV
- leiekontrakter m.m.
- kvitteringer / regnskap
- kontoutskrift for hver måned (gjør det enklere ved årlig levering av vergeregnskap til Fylkesmannen)
Informasjonsskjema, gjør relevante opplysninger lett tilgjengelig for deg selv
- navn
- adresse
- fødselsnummer
- fastlege – kontaktinformasjon
- tannlege – kontaktinformasjon
Kontaktinformasjon til andre personer i nettverket
- boveiledningstjenesten
- psykiatrisk sykepleier
- støttekontakt
- familiemedlemmer
Forsikringer
- innboforsikring
(Aldri overlat ansvaret for å betale forsikringer, for eksempel på eiendom, til andre)
Diagnoser
Spesielle forhold
- historikk,
- familieforhold, eller annet
Journal
- dato
- hvem har du snakket med
- hva kom ut av samtalen